סוף שנת המס 2020 בצל הקורונה – דברים שעל המחוקק לאמץ עכשיו

עו"ד (יועץ מס) ירון אלי | 01.12.20
תמונה של מאמר

כבר עכשיו ברור ששנת 2020 תיזכר כשנת שפל (פיסקאלית) היסטורית ביחס למרבית העסקים. יתרה מכך, ההשלכות ימשיכו לתת את אותותיהם גם בשנים הקרובות. נכון למועד כתיבת שורות אלה, המדיניות הממשלתית אימצה את המתווה של תשלום מענקים לעסקים שהוכיחו ירידה חדה במחזורים (התחיל בשיעור מינימלי של 25% ובהמשך ננעץ על שיעור של 40% כתנאי סף). לצד המענקים, הוענקו הלוואות בערבות מדינה, שולמו מענקים בגין העסקת/החזרת עובדים וכן הקלות בתשלומי ארנונה בחודשים מסויימים. הגם שהרשימה נראית מרשימה ונדיבה למדי, הדיווחים מהשטח היו פחות מחמיאים; אלפי עסקים ועצמאים מדווחים, על בסיס יומי, על סרבול, בירוקרטיה שלא נגמרת ועל קשיים בקבלת אותם מענקים בפועל. אין זה המקום לפרט על כל אותם קשיים שנתקלים אותם עסקים (דברים שפורסמו לא אחת בכל מדיה אפשרית), ועל הדרך הראוייה לפיה הדברים היו צריכים לפעול בתקופה רגישה ובעייתית שכזאת [למשל, תשלום אוט' של המענקים על בסיס הנתונים שנמצאים בידי רשות המסים (הרי המחזורים ידועים לרשות המסים)]. רשימה זו עוסקת על זווית אחרת לאור סוף שנת המס שבפתח. כמדי שנה, נוהגים יועצי מס לפרסם טיפים מיסויים שנועדו להפחית את שתשלומי המס בהתבסס על תכנוני מס ופעולות נדרשות. השנה אותם טיפים מיסויים מכוונים למחוקק אשר יש באפשרותו להעביר מס' הוראות אשר תסייע לאותם עסקים מחד, תוך הענקת תמריץ מיסוי לעסקים לשאוף לצמוח ביום שאחרי משבר הקורונה. הנה חמישה תיקוני חקיקה מוצעים שמוטב כי הממשלה תאמץ במטרה למזער את הנזקים האדירים שהביאה איתה הקורונה הכלכלית.

  1. לאור העובדה שניתן לומר, כבר עתה, שהקורונה היא האירוע המרכזי שייזכר בשנת 2020, ולאור השינויים התכופים בשיעור הירידה במחזורים שנקבעו במהלך השנה (פעם 25%, פעם 40% ופעם 60%) - מן הראוי לקבוע כעת שיעור ממוצע אחיד שיחול על כל השנה ואף על מחצית משנת 2021 (בדומה למנגנון שנקבע לשכירים מובטלים), בכדי ליצור יציבות וודאות כלכלית. השיעור הראוי הינו 25%.
  2. מכיוון שכבר ברור שהמשבר הכלכלי יחול על שתי שנות מס לפחות, יש להעביר הוראת שעה לפיה ניתן יהיה לקזז את הפסדי שנת 2020 אחורה , קרי, גם על הרווחים שהיו בשנת 2019, וזאת בשונה מהדין כיום שמאפשר לקזז הפסד עסקי רק בשנים הבאות. לחילופין, יש לשקול לאחד את שתי שנות המס 2020 - 2021 לשנת מס אחת מיוחדת במסגרתה ייעשה חישוב כולל בכדי לתת ביטוי נאות יותר של התוצאה הפיסקאלית של העסק.
  3. יש לקבוע מנגנון פריסה ארוך יותר של רווחי הון ושבח. ככלל, הפריסה מותרת כיום הינה לתקופה של עד 4 שנים. מאחר ונישומים עשויים לממש נכסי הון שיש להם בכדי לסייע בתזרים העיסקי השוטף, מוצע לאפשר פריסה לתקופה ארוכה יותר, וכן לאפשר פריסה קדימה של רווחי ההון והשבח לתקופה של 8 שנים. כפועל יוצא - הרווח יתפרס על פני תקופה ארוכה יותר מה שיביא בהכרח להפחתת תשלומי המס ביחס לכל אותם עסקים שההתאוששות שלהם תהיה איטית ומדורגת.
  4. יש להכיר בהפסדי הון שנוצרו בשנת 2020 כהפסדים עסקיים אשר יוכלו להתקזז כנגד כל הכנסה עסקית שוטפת או עתידית. ככלל, רק הפסדים עסקיים צבורים יכולים להתקזז כנגד רווחים עסקיים עתידיים. יש להכיר גם בהפסדי הון שנוצרו בשנת 2020 להתקזז בעתיד מההכנסות העסקיות השוטפות. באמצעות הוראה זו, משיגים מעין מגן מס עתידי לעסקים ביחס לרווחים עתידיים. דה פקטו - עסקינן בתמריץ לעצמאים להבריא את העסק מחד, וליצור למדינה תשלומי מס עתידיים מאידך.
  5. עצמאים שנוצר להם הפסד עסקי מוכח בשנת 2020, המעסיקים מעל 10 עובדים, ושבבעלותם דירה שנייה, יוכלו למכור את דירתם עד לסוף הרבעון הראשון בשנת 2021 ולקזז את הרווח מההפסד העסקי ב- 2020, ובלבד שהם יתחייבו להעסיק את העובדים/להחזיר עובדים לפרק זמן מסוים, והכל בהתאם למנגנון שייקבע. ע"י כך יוצרים תמריץ לבעלי דירות להשקעה למכור את דירתם ולסייע לשוק הדיור, ומנגד - את המשך העסקתם של העובדים לתקופה שתיקבע